Vårt flotte veksthus

Vi har fått nytt drivhus. Det ble innviet september 2021 og her ser dere det fullt med urter, agurker etc Hver vår planlegger vi vår landbrukssesong; og rydder og gjør klart drivhus og grønnsaksbed med ny jord osv. før påske. Etter påske planter vi i drivhuset og etter hvert i grønnsaksbedene.

Vårt drivhus og grønnsaksbed

Vi har tradisjon for å drive frem store agurker og tomater. Men vi er også opptatt med å prøve ut nye grønnsaker og urter hvert år. I de siste årene har vi hatt stor sukses med mais og løk. I grønnsaksbeddene er det poteter, gulrøtter, blomkål, squaws, div. urter, sukkererter, raparbra m.m.

I dette arbeidet har avdelingene ansvar for ulike deler av hagen, her jobber de voksne sammen med barna. Vi rydder bort gammel jord, legger på ny, raker til og fordeler. Dette er en nokså tung jobb, men selv de ygste kan sitte og rote litt i jorda.. Da får de også en følelse av å være med og kan lukte, kjenne på jorden, og noen prøver nok også å smake på den..

Alle barn er med på å så og plante nye vekster, dette gjøres i mindre grupper. Alle er også med på å stelle med grønnsakene, vanne og nappe skudd, i tillegg å høste og smake:)

Vi lar alle som vil virke med, men det er ikke slik at alle må være med akkurat i dag. Vi arbeider bevist med barnas medvirkning og selvfølelse, og respektere enkelt individets behov og anerkjenner deres interesser og ønsker når det er rom for det.