Barnehageloven

Barnehagen arbeider etter lov om barnehager med forskrifter, disse sammen med FN’s barnekonvensjon som ble inkorporert i norsk lov i 2003, danner grunnlaget for innholdet i barnehagen.

Barnehagen arbeider etter lov om barnehager med forskrifter, disse sammen med FN’s barnekonvensjon som ble inkorporert i norsk lov i 2003, danner grunnlaget for innholdet i barnehagen.

BARNEHAGELOVEN regulrer bl.a. barnehagens formål(%1), innhold(§2) og barns rett til medvirkning(§3)

RAMMEPLANEN som er en forskrift til lov om barnehager kom i ny utgave 2011, og har som mål ”å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet.”

Rammeplanen presiserer videre at barnehagen skal bygge på et helhetlig læringssyn, der omsorg, lek og læring er sentrale deler. I tillegg er sosial og språklig kompetanse samt sju fagområder viktige deler av barnehagens læringsmiljø.

Disse sju fagområdene legger vi til grunn i alt vårt arbeide.

- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse og helse
- Natur, miljø og teknikk
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
- Antall, rom og form
- Kunst, kultur og kreativitet

 

I vår dokumentasjon vil du kunne følge med på hvordan vi nærmer oss disse hovedområdene på ulik måte gjennom hverdagen. Det vil bli lagt vekt på tverrfaglighet og et helhetlig læringssyn.

Vi har rammeplaner til utlån om det skulle være interessant å sette seg inn i det overordnede planverket for barnehagen.

Våre satsningsområder for denne perioden er LANDBRUK, NATUR, LEK og MEDVIRKNING.