Kosthold; vi følger helsedirektoratet sine anbefalinger.

Egen dyrkede grønnsaker.

Ped.leder gruppen har laget noen felles retningslinjer som gjelder for alle barna i barnehagen. Vi har tatt utgangspunkt i Helsedirektoratet sine anbefalinger.

Til barnehagens varmlunsj skal det alltid serveres grønnsaker. I tillegg skal det varieres mellom bruk av kylling, fisk og kjøtt.

Mat og drikke på turdagen

Drikke:
På kalde dager kan det være godt med noe varmt å drikke. Kakao og varm saft kan av og til brukes og solbærtoddy en sjelden gang. Vær bevisst på sukkermengde og blandingsforhold. Varm suppe kan også medbringes på termos. På varme dager er kaldt vann den beste tørstedrikken.

Mat:
Brødskiver med div. pålegg(se helsedirektoratet).
I tillegg kan grønnsaker og frukt i biter, nøtter, mandler og litt rosiner vært godt og gi ekstra energi. Grove kjeks, og evt. havrekjeks kan også være med i tursekken, men ikke søt kjeks, sjokolade i noen form, eller annet som kan misforstås av andre barn til å være godteri/kake. (www.bama.no  se ”frukt og grønt for barn”.)

Yoghurt
Yoghurt er et melkeprodukt med mange næringsstoffer som finnes naturlig i melken den er laget av. Men mange typer fruktyoghurt og andre yoghurttyper beregnet på barn er tilsatt mye sukker. Yoghurt naturell er derfor det beste alternativet.
(www.helsedirektoratet.no/ernaering/barnehage/)

Barnehagen har kommet frem til at det ikke kan medbringes yoghurt.
Til frukt serverer vi knekkebrød til de som har behov for mer enn bare frukt.

Bursdags feiringer

Barn som har bursdag blir feiret med krone og sang.Foreldre skal ikke ta med seg kake, is og lignende på denne dagen.

Fest/feiringer i barnehagen

På disse fire barnehagefestene serveres det søtt:

- Nissefesten (en liten pose fra julenissen med mandarin, liten eventyr melkesjokolade, rosiner og to pepperkaker)
- Karneval(en liten eventyr melkesjokolade til hver)
- Påskeharen kommer (en liten påskeharesjokolade)
- ”17- mai” feiring(en pinneis og medbrakte kaker fra foreldre)
- Påskeharen kommer (en mini sjokolade)

I tillegg serverer vi barna en pinneis eller to på en av de varme dagene om sommeren. Vi ønsker ikke å få pinneis til utdeling fra dere, men tar gledelig i mot jordbær, vannmelon og annen frukt/grønnsaker til å dele opp.

Videre informasjon fra Helsedirektoratet:

”De aller fleste barn i Norge får i seg for mye sukker. Dette er et problem vi må ta alvorlig. Hovedutfordringen er det høye inntaket av saft og andre søte drikker, godteri, søte kjeks og bakervarer.

I barnehagen bør barna få oppleve alternativer til den søte maten. Dette vil medvirke til at barnas kosthold får en bedre sammensetning, noe som vil redusere risikoen for overvekt og for tannråte. Søt mat og søte drikker, slik som saft, sjokolademelk, nektar, brus og iste, bør som hovedregel unngås i barnehagen. “

Inntaket av tilsatt sukker bør begrenses til 10 prosent av det totale energiinntaket. For barn i alderen 2-5 år utgjør dette om lag 30 gramsukker i gjennomsnitt per dag.
En Yoghurt inneholder ca. 7 sukkerbiter, det betyr at halvparten av dagens anbefalte sukkerkvote er brukt opp. (www.helsedirektoratet.no)

Unngå tilsetningsstoffer til små barn

Små barn, det vil si barn under tre år, blir betraktet som en spesielt utsatt gruppe i forhold til tilsetningsstoffer. De har en lav kroppsvekt og maten de spiser betyr derfor mye for inntaket av stoffer. Ut i fra et føre-var-prinsipp er regelverket for tilsetningsstoffer av mat til små barn relativt strengt. Fargestoffer, søtstoffer og konserveringsmidler er ikke godkjent i produkter som spesielt markedsføres som barnemat.