Grønnsaksbedene

2022

Livet i bedene begynte i mai i år når snøen var forsvunnet og jorden var tint. Barn i alle alders grupper gikk med små spader i hånden på jakten etter meitemark og annet liv i jorda. Så kjøpte vi inn matjord, og det ble fylt i bøtter, spader og trillebårer. Da kunne man lukte den gode jordlukta som hang over uteområdet vårt, lukten av vår. Vi fordelte jorden rundt i bedene og gravde de opp. Tidligere hadde vi lagd en planteplan der vi hadde tegnet inn hvor vi skulle så eller plante hva.

Deretter fulgte det en spennende periode der vi plantet ut våre førkultiverte småplanter eller sådde direkte i jorda. Daglig kunne vi se forandringer; «det gror, det vokser, det blomstrer, det lever i bedene!» Vi måtte huske på å luke og å passe på at ikke ugresset tok all luft og næring fra plantene våre, barna ble etter hvert gode til å se forskjellen mellom ugress og grønnsaker.

Vår frukthage:

I tillegg til bedene og drivhuset har vi flere frukttrær, rips-, bringebær- og solbærbusker fordelt på hele uteområdet vårt. I august var det derfor saftkoking på flere av avdelingene våre, i tillegg ble det lagd rips- og solbær gele. Rips-/solbær saften og gelen var kjempe god.

I år har vi plantet to epletrær, som vi skal følge i årene fremover: tid komer det epler, når kan de spises etc